כיצד לטפל במים צהובים או חומים

 
המים הם בדרך כלל צלולים וחסרי צבע, אך מעת לעת הם עלולים להיות מעוננים או כהים. מים לא צלולים בצבע צהוב או חום הם בדרך כלל סימן לבעיה, אם כי נראה שישנם מקרים בהם לא מדובר בבעיה.עלינו לזכור כי יכולות להתרחש מספר בעיות בו זמנית, לדוגמא אם יש לנו מים כהים שהם גם מעוננים, ייתכן שיש לנו כמה נושאים שונים להתמודד איתם.
 
גורמים לעכירות במים

מים כהים או עכורים נגרמים לעתים קרובות על ידי תרכובות אורגניות מומסות או טאנינים:

תרכובות אורגניות מומסות

תרכובות אורגניות מומסות הן החומר האורגני שהתפרק במים. זה יכול להיות פסולת דגים, מזון שלא נאכל, חלקי צמחים שנבלו, או אפילו חלקי דגים מתים. כל המקורות הללו יגרמו לתרכובות אורגניות שמתמוססות במים, מה שיכול לשנות את צבע המים.
 
תרכובות אלה משפיעות בסופו של דבר גם על בריאות הדגים שלנו, כי לאורך זמן, תרכובות אלו יתרמו לשינויים מזיקים בכימיה של המים, מה גם שתרכובות אורגניות מומסות יולידו גם ריחות לא נעימים.

טאנינים

טאנינים (טאנין הוא תרכובת אורגנית הנמצאת בצמחים) הם אחד הגורמים למים חומים או צהובים שלרוב אינם מהווים בעיה. טאנינים קיימים בגזעי סחף ושורשי עץ טבעיים, ועם הזמן הם יכתימו את המים בצבע צהוב עד חום.
 
טאנינים מורידים את רמת ה-pH של המים ומרככים אותם. עבור חלק מהדגים זה עשוי להיות רצוי ואף מומלץ. לכן בכל פעם שהמים מקבלים גוון צהוב או חום מובהק, הבעיה היא או חומר אורגני מומס או טאנינים אבל לא חיידקים, כך שנוכל לשלול פריחת חיידקים כגורם העכירות.

הפתרון: איך להצליל את המים?

ראשית נבצע מספר בדיקות שיהיו אינדיקאטורים אשר יכולים לספק לנו רמזים על שינוי צבע המים ופתרון הבעיה:
 
  • עלינו לבדוק את המים ולקבוע את רמות ה-pH, האמוניה, הניטריט והניטרט.
  • האם אנחנו מבחינים בהרבה פסולת בקרקעית? 
  • האם ישנם צמחים מתים, אוכל שלא נאכל על גבי המצע, אולי אפילו דג חסר שעלול להסתתר אי שם ומתפרק במים?
  • האם המסנן פועל כרגיל? האם במים יש קצף על פני השטח? (קצף הוא אינדיקטור לבזבוז חלבונים במים).
  • האם יש לנו עץ סחף במים?

פתרון הבעיות לפי הממצאים:

טאנינים ועץ סחף: אם בבדיקה מצאנו שיש לנו מים חומציים (pH נמוך מ-7) וגם יש לנו עץ סחף במים, זה מהווה אינדיקאטור מצוין שטאנינים נשטפו מעץ הסחף. זו לא בעיה! אלא אם כן אנחנו שומרים על דגים הדורשים pH גבוה משמעותית.
 
אם עץ הסחף הוא הגורם, המים הכהים יתנקו עם הזמן, שכן בסופו של דבר הטאנינים בסחף יתמעטו. ניתן להשתמש בפחם פעיל שיוציא את הצבע מהמים.

אמוניה או ניטריט מוגברים: אם בבדיקות מצאנו רמות אמוניה או ניטריט מוגברות, הרי שהמערכת הביולוגית במים (החיידקים הטבעיים) אינה מיוצבת מספיק בכדי להיות מערכת מחזורית שתטפל ברעלים. מכיוון שגם אמוניה וגם ניטריט עלולים להיות קטלניים לדגים, יש לנקוט בצעדים מידיים להורדתם.
 
דרך הפעולה המהירה ביותר היא לבצע שינוי מים דבר שידלל את ריכוז הרעלים במים. במקביל, על מנת לבנות מושבה בריאה של חיידקים יש להוסיף למסנן מדיה ביולוגית ולהשתמש בתוסף בקטריאלי שיבנה עבורנו פילטרציה ביולוגית במים.

אורגניים מומסים: אם בבדיקה מצאנו שיש הרבה אוכל שלא נאכל, צמחים שנרקבו, דגים מתים או אם המים מוקצפים סימן שיש לנו הרבה אורגניים מומסים במים.
 
עלינו לדאוג להחלפת מים ושאיבת רפש: מומלץ לבצע כ-15%-10% מהנפח של המים. השיטה הטובה ביותר היא להחליף את המים באמצעות שואב רפש, דבר זה יוציא מזונות שלא נאכלו ושאריות אחרות מהקרקעית.

ניקוי מערכת הסינון: אם המסנן עובד בצורה איטית וחלשה, רוב הסיכויים שהוא סתום בפסולת המהווה מקור פוטנציאלי לאורגניים. ניקוי פסולת מהמסנן באופן קבוע יעזור להפחית את האורגניים המומסים ולהצליל את המים.
 
בכל מקרה אין להחליף את כל המים או לשטוף את כל המסנן בפעם אחת!
 
שטיפת המסנן בפעם אחת עלולה לגרום לאובדן הבקטריות החיוביות שהתפתחו על הפילטר ולהביא לקריסת המערכת הביולוגית.

סיכום
ייתכן שייקח לנו קצת זמן להצליל את המים, אך בסופו של דבר אם נדע מה המקור לעכירות במים ונתקן את הבעיה, העכירות תיעלם והמים יהיו צלולים. לאחר מכן נצטרך להמשיך בתחזוקה שוטפת והבעיה לא צפויה לחזור על עצמה.
 
 
 
הירשמו עכשיו לאקדמיה וקבלו גישה מלאה לכל הקורסים וההרצאות

כל הקורסים וההרצאות מועברים ללא עלות !

מספר המקומות מוגבל - הזדרזו להירשם
 
X וואטסאפ
עם נציג
X וואטסאפ
עם נציג